zondag 6 juli 2008

01:31 > Radiohead


Radiohead is de Pink Floyd van onze tijd: minstens dertig plekken probeer
ik uit op de wei voor ik er een vind waar de wietgeur niet overweldigend
is. Dat heeft rare gevolgen: een aantal Fransozen voor me lacht zich te
pletter met 'Lucky' - zowat de naargeestigste song die de groep ooit heeft
geschreven. Maar je ontmoet net zo goed mensen die met de ogen dicht elke
noot van de heilige Thom Yorke willen degusteren.

Met de Floyd heeft Radiohead ook een zekere voorliefde voor alles wat arty is gemeen: de band verschuilt zich tussen en achter beeldbuizen en wordt de hele show door kunstig maar schaars verlicht. Er is een scherm, maar daar is de groep maar in kleine split screens te zien. Tel daar de lange pauzes tussen de nummers bij, en u snapt waarom het optreden wat afstandelijk begon, al was het dan met oudjes als 'Lucky' en 'The National anthem' die enthousiast werden begroet.

'All I need' van de nieuwe cd wordt nu al meegezongen. En een lang uitgesponnen 'how to disappear completely', waarin Jonny Greenwood rustig de gitaren liet uitwaaieren, bewees dat die nieuwe cd welkom was voor dit soort grote shows: na zoveel introspectie waren de stuiterende drums van 'Jigsaw falling into place' en 'At ease' een verademing.

Radiohead nam de eindspurt nu met gemak: een mengeling van wiegeliedjes, een oude rocker als 'Just', een publieksfavoriet als' 'Everything in its right Place': Het concert liep een halfuur uit, maar tot op straat werd er geluisterd.
(Isg)

Reacties :
"How to disappear completely" is niet van de nieuwe CD hoor!
Goh, de combinatie Radiohead & Sigur Ros op de wei van Werchter, het is zowaar al 8 jaar geleden volgens mij (11 september 2000 in die blauwe kayam-tent), zo fantastisch als toen zal't toch nooit meer worden...
 
Radiohead top? Pink Floyd?
It was boring man
 
lees de humo-bespreking dan eens!
 
Radiohead en Sigur Ros: zowat de meest slaapverwekkende afsluiters van een festivaldag in jaren
 
Radiohead was top. Dat ze het op een festival aandurven om maar één grote hit te spelen - Paranoid Android - vraagt veel moed. Al is het natuurlijk wat eigenwijs. Wat hadden we anders verwacht? De échte fans werden gisteren met tal van pareltjes beloond. De wannabe-fans gaf Yorke gisteren een schop onder de kont.
 
Je hebt gelijk, fakeplasticradio.
Radiohead en Pink FLoyd saai??? Laat me niet lachen.
 
Het nummer "At Ease"? Niet gehoord. Nog nooit eigenlijk. ;)

Ik vond het geweldig, maar ben ook al jaren een volbloed Head-head. En het is maar wat je slaapverwekkend noemt, hé. Ik moet bijvoorbeeld niets hebben van groepen met het Grote Gebaar, pathosmeter op overdrive, etc. iets waar fans van de Radiohead van The Bends blijkbaar terug naar verlangen.
 
Je kan er telkens vooraf veel geld op verwedden dat een flink aantal 'slimmerds' eender welk Radiohead-concert achteraf als 'boring' zal omschrijven. Draai eens een ander plaatje, jongens. Ik heb het echt wel gehad nu.

Mijn vaststelling blijft dat er meer muzikaal genie in de kleine teen van Thom Yorke zit dan in het hele lijf van menig festivalganger/artiest.
 
Aan de reacties te zien zal dit voor de Radiohead-fans wel een goed concert geweest zijn. De rest van de wei keek ernaar, ging wat eten, en dacht terug aan het feestje van daags voordien met Neil Young en Moby.
Na alle lovende kritieken, was mijn eerste Radiohead concert bepaald teleurstellend. Slaapverwekkend was het niet, maar daarmee is het wel gezegd.
 
@fakeplasticradio: als elke groep op de festivals entre-nous-tjes aflevert staat iedereen zich 95% van de tijd lauw te amuseren.
 
Het was zeer goed, maar misschien vooral voor de fans. En op een festival alleen voor de fans spelen is toch een beetje arrogant.
 
Het hele concert was de sound heel "ijl". Dat mag dan misschien wel een goeie sound zijn, en typisch Radiohead, maar dan snap ik niet waarom dat als afsluiter moet geprogrammeerd worden. Om goed te kunnen slapen misschien? Een feestje was het alleszins niet.
 
Moet elk optreden dan een feestje zijn? Radiohead verdiende het om af te sluiten.
 
Ik vraag me af wat men van Radiohead nu eigenlijk verwacht. Bij ieder concert the bends en OK computer aframmmelen, iedere keer opnieuw? Radiohead heeft bewezen dat het in staat is om meer dan 1 schitterende CD te maken. Ze zouden op handen moeten worden gedragen omdat ze muzikaal steeds andere grenzen opzoeken. Radiohead daagt de muziekliefhebber uit door nieuwe, verrassende genres in hun muziekstijl binnen te brengen en daar consistent een duidelijk herkenbare stempel op te drukken, waar ze een duidelijk bewijs voor hebben gegeven om net deze set te spelen op Werchter. Ik had al enorm veel lof voor Radiohead voor dit concert, achteraf moet ik erkennen dat dit voor mij de beste band is op dit moment.
 
Ik vond het een geweldig concert. Ik zit niet te wachten op Radiohead dat enkel zijn klassiekers speelt, zeker niet als ze net een schitterende nieuwe CD hebben uitgebracht. Ben ik even blij dat niet iedere band op een festival staat met enkel de bedoeling om er een feestje van te maken zoals groepen als de Kaiser Chiefs dat doen. Ik ben misschien een uitzondering, maar ik ga nog altijd naar een festival voor de muziek, een feestje bouwen kan even goed ergens anders voor veel minder geld.
 
Is het zo vreemd dat een band die met een album tourt vooral songs uit dat album speelt?

Veel wordt Radiohead (terecht) geprezen voor hun voortdurende verniewing, het 'zichzelf opnieuw uitvinden'. Dan kan je natuurlijk niet ook verwachten dat ze zich beperken tot de greatest hits. Met "Lucky", "There there", "Nude", "Just", "2+2=5", "Paranoid Android" enz. zijn er toch behoorlijk wat singles gespeld...

Als de kritiek eruit bestaat dat Radiohead niet voorspelbaar was, ga ik akkoord (en vindt ik dat een grote kwaliteit).
 
Ik was er niet bij op Werchter. Ik ben zondag gaan kijken in Arras. Ook Sigur Ros en Radiohead als afsluiter. Ik ben eens te meer tevreden met die keuze. Ik stond helemaal opzij ter hoogte van de geluidstoren en toch stond ik midden in de sfeer. De gemiddelde leeftijd lag ook een pak hoger dan op Werchter en iedereen rondom mij had blijkbaar toch wel al een aantal albums van Radiohead helemaal beluisterd in zijn leven.
Met de sfeer die Radiohead maakt, de prachtige lichtshow en de vele hits (sorry, maar sommigen lijken maar vier nummer van Radiohead te kennen en verwachten dan dat ze die vier nummers twee uur lang spelen?) was dit het beste optreden dat ik mijn hele leven al gezien heb.
 
Zoals nogal gezegd elders op deze pagina's, zaten er wel degelijk een aantal bekende nummers tussen, en was het concert ook toegankelijk voor niet-fans. Diegenen die hier of op andere fora komen beweren dat het obscuur, verwaand en wat nog allemaal was doordat er te weinig bekende nummers werden gespeeld, kletsen uit hun nek, waren er gewoon niet bij of kennen nauwelijks een halve cd van Radiohead. Inderdaad, hier en daar werd er wat "gespeeld" met de sound, en klonk het psychedelisch, maar ik heb al veel experimentele concerten van Radiohead gezien en gehoord... Dit keer waren alle songs duidelijk herkenbaar vanaf de eertste minuut, en was er een goed evenwicht tussen oud en nieuw, zacht en hard enzovoort. Met andere woorden een zeer evenwichige en degelijke set.
 
Zelden een afsluitende act gezien die zo slaapverwekkend was en zo weinig bijval kreeg op de gehele weide. Waarschijnlijk alleen te pruimen door Radiohead-fans!
 
Ik vond het pure magie, van begin tot einde... en mag het even gezegd zijn dat dit de prachtigste podium-act was (dit 'licht-show' noemen zou oneer zijn) die ik in 20 jaar Werchter gezien heb? Met minimale middelen een ontzettend mooi effect. Sigur Ros was al fenomenaal, en Radiohead ging daar nog een trapje boven staan. Die twee concerten waren voor mij de absolute hoogtepunten van Werchter.
O ja: is er iemand lastig omdat ze niet mee konden zingen met de 'hits' (kuch) van Sigur Ros? Wel dan: ga dan met evenveel openheid naar Radiohead kijken/luisteren, en je maakt ook een fantastisch concert mee.
 
Wat een gedoe zeg, de hele pers Radiohead en alle andere toppers afbreken omdat ze teveel voor hun eigen of de echte fans spelen. Dikke zever! Mag er al eens een inspanning worden gevraagd van de festivalganger? Het moet altijd zoete koek zijn, de studentjes zijn namelijk moe van een beetje te studeren zeker? Get a life! En blijf thuis als het te moeilijk is en kijk VTM! Dat is pas makkelijke koek.
Dirk Geeraerts, Tervuren
 
Een reactie posten



<< Homepage