maandag 7 juli 2008

01:38 > dEUS

'Slow' opent dreigend, als sluipend gif. Tom Barman zingt het met veel pathos. Zo zou hij vroeger nooit durven zingen. Mauro ziet eruit als de jonge Bryan Ferry na een nachtje stappen. Barman staat scherp. Hij likt onrustig zijn lippen af en sleept zijn groep mee in een mooi zwalpend 'Instant street', waarin Mauro weer zo bezield het refrein zingt.

'Fell off the floor man' is een bronstige stier die bijna struikelt over zijn poten. Een nijdige lap funky noise die de weide doet dansen. 'Werchter we zijn toch niet moe, he!?' roept Barman. Het publiek kan het plaagstootje wel smaken.

Nog een kopstoot: 'Is a robot' klinkt prangend, dankzij Barmans hoekige, theatrale frasering en de loeiharde gitaarmuur die voor onze neus wordt opgetrokken. "We like the attention but we hate to be judged", snauwt hij over de groove heen. Het publiek oordeelt en joelt enthousiast.

'Smokers reflect', een van de mooiste songs uit 'Vantage point' is een welgekomen verdoving - die heerlijk schrille piano! Voor 'The vanishing of Maria Schneider' loopt het publiek niet meteen warm, maar het liedje wordt wel met veel liefde gespeeld.

We krijgen nog een verbouwd 'Turnpike' op ons bord (demonisch schaterintermezzo van Mauro incluis), een vreemd krakkemikkig 'The architect' (had strakker gemogen) en de georkestreerde chaos van 'Sun Ra' (geen crowdpleaser, wel roteigenzinnig).

In de afdeling 'koude rillingen': 'Roses', 'Nothing really ends' en een tergend 'Bad timing', met zoals steeds bot snarengegesel in de langzaam exploderende finale. In 'Popular culture' duikt het kinderkoortje op dat we eerder dit jaar in de AB zagen. 'Suds and soda' wordt de voorspelbare afsluiter.

Geen overrompelende Deus, wel een hartverwarmende. (svs)

Reacties :
Sorry. Niet akkoord. Dit was gewoon niet goed, en integenstelling met radiohead was dat ook niet het geval voor rabiate fans. Met een immer groter wordend internationaal contigent was dit vooral een gemiste kans. Btw: waren de mannen aan de PA in slaap gevallen?
 
idd, ik ga akkoord met kdw, was een van te zwakste deus optredens die ik al gezien heb. Het publiek was ook niet echt mee had ik de indruk. Stond zelf halverwegen tussen de PA en het podium en de meerderheid stond gelijk een kudde koeien naar een trein te kijken. Sorry hoor, als afsluiter van Werchter moet je echt wel beter presteren ...
 
Na 4 lange dagen Werchter zou ik er ook wel bijstaan als een koe.
 
De set begon -als enigste die ik gezien heb- heel enigmatisch en intrigerend. Echt sfeer opbouwen, zoals het moet om af te sluiten! Maar dan volgden er toch iets te veel onbekende en experimentele nummers om de aandacht van het publiek vast te houden. Jammer, en het was bovendien ook al bijna 1 uur, en de meesten moesten nog thuis zien te geraken! De wei liep leeg... Misschien Suds&Soda toch in het midden van de set plaatsen volgende keer?
 
Heeft ook niet helemaal voldaan aan mijn verwachtingen. Heb me afgevraagd waarom ze niet meer gebruik maakten van de aanwezige lichtinstallatie, dat had het al veel grootser gemaakt.
 
het was niet goed, maar dat had niets te maken met de inspanningen van de band dan wel met het makke publiek dat op geen enkel moment appreciatie toonde. Muzikaal klonk het echter allemaal wel goed
 
Inderdaad! dEUS zelf leverde een fantastisch, strak optreden met prachtige beelden trouwens. Het publiek was gewoon niet mee. Als ze hersenloze performances als die van Jay-Z of Mika verwachtten waren ze beter wat vroeger vertrokken.
 
Helemaal akkoord met de 2 hierboven... Bij Beck had ik ook het gevoel dat het publiek er geen zin meer in had... Spijtig want dEUS zelf klonk zéér goed!
 
Ik was er niet bij op werchter, maar ik merkte hetzelfde tijdens dde clubtournee in brugge.

Ze spelen vrij veel nieuw werk(slechts een 4-tal oude nummers) waarvan de architect en slow ondertussen al wat beginnen te vervelen. De rest van de nummers zijn nog niet genoeg gekend, alhoewel smokers reflect en popular culture klassiekers kunnen worden.

Volgens mij wil de band zelf ietwat breken met hun verleden en komen er daariom minder nummers uit de vorige cd's aan bod. De set had dus inderdaad beter gekund, maar misschien zijn ze gewoon net als radiohead wat eigenzinnig? Ze willen meer en meer een luisterpubliek aanspreken denk ik
 
Hallo,
Moet men niet terug naar een kleinere versie van een festival gaan? De meerdaagse festivals zijn een soort winkel geworden waar je kan gaan kijken naar wat je wil en de groepen weten dat. Dus spelen ze misschien alleen een set zonder de hits wat ik soms ook niet slecht vindt. Maar als je gaat met bepaalde verwachtingen, ja dan kom je teleurgesteld terug. Ooko de vermoeidheid zal meespelen. Vier dagen fit blijven en helder van geeste dat is ook moeilijk en de laatste dag zal dan een dage worden van "ik wil naar huis maar…"
Festivalgangers hou jullie goed want volgend jaar wordt Rock Werchter weer duurder. Zal het dan liggen aan de grondstofprijzen die stijgen, of de electriciteit wie zal het zeggen. Eén dag rock werchter voor 500 BEF en bier voor 40 BEF dat is pas festival en geen affiche opstellen met alleen maar big names.
 
Deus had een super show neergezet, maar het publiek (niet alleen bij het laatste optreden) maar vele daarvoor kunnen niet genieten van de muziek! wat doen jullie eigenlijk op een festival? Door een optreden heen schreeuwen en joelen en niks mee krijgen van de muziek!
Ook daarbij is dit mijn laatste Rock werchter aangezien er bij een aantal optredens het geluid BAGGER SLECHT was! aangezien het duur en volgend jaar nog duurder wordt verwacht je op zijn minst dat het geluid GOED is, om maar over de douches, toileten, eten en drinken te zwijgen!
 
je hebt dus blijkbaar verwende en snotverwende festivalgangers.
Publiek vermoeid ok, sound zoals in Vorst er weer over ,ok, maar hits spelen lees ik hier, wat een onzin, kijk nog eens naar hun setlist!Weer typisch zo'n reactie van bij "ons":veel te kritisch voor eigen groepen
Beck was bovendien ook al goed op dreef.
(ps: letterlijk gelezen op teletext: de bierprijzen gingen dan wel de hoogte in, maar geen festivalganger die daarover maalt, hoe heten zo'n conclusies ook al weer in de journalistiek?
bovendien nergens gelezen dat madam anouk gewoon even drie minuten verdwijnt voor een drumsolo uit de jaren 70, ze stond er gewoon wat te trainen met haar nieuwe band!)
 
dEUS was goed, punt uit. Ik ben na de release van The Ideal Crash naar de AB geweest en toen vroeg Tom Barman zich af waarom het publiek zo mak was. En in de AB is het geluid en licht wel top (overigens op werchter ook). Zou het niet kunnen zijn dat iedereen die er staat onder de indruk is ? Ik was en ben dat alleszins wel. Een Belgische groep die Werchter afsluit, ik had tot voor zondag in mijn 22 jaar naar Werchter nog niet meegemaakt. En dEUS is een eigenzinnige groep. Laat ze doen, ze doen dat goed. Het is toch hun goed recht hun laatste plaat voor te stellen/promoten. Wil je een jukebox, zet de hits op je iPod. Overigens heb ik al tickets voor Vorst...
 
Een reactie posten



<< Homepage