zondag 6 juli 2008

23:54 > Beck

Beck had een show zonder franjes aangekondigd, zonder synchrone danspasjes, decorstukken of de geestige marionetten die hij vorige keer bijhad. Zelfs de kleren waren back to basics: hij droeg een jeans en geruit hemd. Geen hoed zoals hij meestal doet en als enige toegeving aan de show: een kinderlijke zonnebril met roze montuur.
Het werd ook een greatest hits: in de eerste tien minuten joeg Beck er al 'Loser' en 'New pollution' door. Aanvankelijk leek Beck - net als Eels een paar jaar geleden - zijn songs zo rauw mogelijk te willen brengen, met vierkante rockversies van 'Timebomb' en 'Sexx laws'. De enige waanzin in dat laatste nummer waren de gekke backingstemmetjes van zijn gitariste en bassist.

We kregen ook twee nummers van zijn nieuwe cd -zowat een rage dit jaar, cd's die na de festivals uitkomen. Die van Beck ligt maandag in de winkel. 'Gamma ray' en 'Modern guilt' pasten hier naadloos in de show; het marsritme van het laatste nummer werd verzacht door de mooie zang van de hele band, compleet met zonnige 'la la la's' op het einde. Het publiek stond erbij en keek ernaar, in afwachting dat Beck toch nog zou beginnen te goochelen of dansen. Hij zat ondertussen in een psychedelische fase, compleet met tonnen echo op de gitaar.

De cover van Korgis' 'Everybody's gotta learn sometime' zorgde voor broodnodige herkenning op de wei, maar wij waren meer onder de indruk van de weidse popversie van 'Lost cause'.

Afsluiten deed hij met onnozel funky versies van 'Where it's at' en 'EPRO'. Puur voor de muziek kiezen: het is gedurfd als je als clown bekendstaat. Wij vonden het geslaagd, maar daar werd op de wei zwaar over gediscussieerd. (Isg)

Reacties :
Loser is voor Beck wat "Bakske vol met stro" is voor Urbanus... Als hij het brengt is het van "Gooooh, hij is daar weer met dat nummer", als hij het niet brengt zeurt iedereen dat hij het niet bracht. Verdomd jammer. Maar tussen het opvoeren van dit 'verplichte' nummer en ermee openen, is toch nog een groot verschil. Het publiek was totaal niet mee en de populaire 'Loser' ging de mist in. De nieuwe nummers werden vrij vlotjes verdragen maar het Beck-gehalte daalt wel zienderogen. Elke ietwat rockband, zei het met eigen accenten, had die nummers kunnen brengen. Het alternatieve arrangement voor SexxLaws was beschamend slecht. Ik had zelfs de indruk dat Beck zelf het nauwelijks kende en bij momenten moeite had om te volgen. En waar was in Godshemelsnaam die cover goed voor? Vindt Beck in z'n stapel cd's eigen werk niet genoeg wijsjes om een uurtje te komen vullen op Werchter? "Where it's at" was al veel beter geslaagd en op "E-pro" was het publiek dan eindelijk op dreef. Jammer genoeg was dat ook het einde... Erg lauwtjes allemaal...
 
lauwtjes? Ik ben met pijn in het hart weggegaan. Waar was de funk in de muziek van Beck gebleven? Opgeborgen in de kerkers van de Scientology Church? Bijzonder teleurgesteld in dit optreden, terwijl ik Beck altijd hoog inschatte als muzikant en performer.
 
Een reactie posten



<< Homepage